Jak neusnou za volantem

Autor: Wieclaw JanVydáno: 11. 05. 2014

Věděli jste, že podle evidence nehod silničního provozu bylo policii za rok 2009 nahlášeno celkem 74 815 dopravních nehod? Mezi hlavní příčiny silničních neštěstí patří nepozornost řidičů a mikrospánek. Víte, jak se můžete usínání za volantem ubránit?

Jak neusnou za volantem

Proč nás dlouhá cesta uspává?

Řízení je pro náš organismus náročné. Řidič se musí intenzivně soustředit na řízení samotné, ale také na okolí a musí být neustále připraven rychle reagovat. Řízením spálíme cca 115 kilokalorií za hodinu (kcal) – to jsou dvě BeBe sušenky nebo ¾ tyčinky Mars. Co se udržení pozornosti týče, jedná se o jednu z nejtěžších aktivit vůbec. Pokud jedeme v noci a dlouho, měli bychom se na naši cestu důkladně připravit.

Monotónní a automatické činnosti nás uspávají – to většina s nás zjistila už ve škole. Jízda po dálnici nebo dlouhé silnici může na řidiče působit stejně, jako zírání do zdi. V autě na nás ovšem působí i další faktory. Některé si můžete prohlédnout v následující tabulce.

Negativní faktor při řízení Důsledek
Vydýchaný vzduch ve vozidle ospalost, těžké končetiny
Monotónní činnost ztráta pozornosti, zpomalení reakcí
Nedostatek tekutin ospalost, zpomalené reakce, falešný pocit hladu
Topení ospalost, únava
Klimatizace dehydratace (viz nedostatek tekutin)
Tma v autě (při nočním řízení) vyplavování melatoninu – ospalost
Nedostatek pohybu únava, ztráta pozornosti

Jak vidíme, důvodů, proč dlouhé řízení způsobuje únavu, je celá řada. Samozřejmě existuje celá řada tipů, jak neusnout za volantem a způsobů, jak se na dlouhou cestu připravit. Několik si později zmíníme. Nyní se podíváme na to, jak klima v autě ovlivňuje naše tělo.

Naše tělo – co se děje pod kapotou?

Není těžké si domyslet, jaký vliv má řízení na náš organismus. Abychom ovšem lépe porozuměli tomu, co se pod naší kapotou děje, krátce si popíšeme mechanismus jednotlivých dějů.

Při řízení většinou spočíváme v pasivním sedu (jsme zabořeni v sedadle a naše nohy jsou uvolněné). Pro zapojení našich svalů může být dobrým řešením posadit se na overball (doporučuje se podhuštěný míč do ½), což změní náš pasivní sed v aktivní. Pasivní sed, při kterém nezapojujeme svaly, svádí naše tělo k malátnosti. Končetiny nejsou nuceny se prokrvovat a to může mít za následek pocit těžkosti v rukou, v nohách a v konečném důsledku celkovou ospalost.

Víte, proč zíváme? Jedna z teorií tvrdí, že tělo tak lapá po kyslíku, když ho má nedostatek. Ve vydýchané kabině auta organismus rychle zaplaví únava. Klimatizace není dobré řešení – výrazně vysušuje sliznice, což může způsobovat dehydrataci. Topení může mít podobný účinek – teplý vzduch způsobuje malátnost. Pozor také na vyhřívané sedačky, jejichž pohodlí umí ukolébat.

Při nočním řízení řidiči většinou usínají ze dvou důvodů. Zaprvé, v kabině je zpravidla tma. Naše tělo (konkrétně epifýza – šišinka) je zvyklé ve tmě vyplatovat melatonin, který podporuje přirozenou únavu a ukládá nás ke spánku. Za druhé – od přírody jsme nastaveni na denní bdění a noční spánek, takže při nočním řízení vždycky bojujeme proti přirozenému tělesnému schématu.

Jak neusnout při řízení – návod

V této sekci si uvedeme tipy, které byste měli dodržovat, pokud chcete dlouhou cestu bezpečně absolvovat.

Pravidelně dýchejte a větrejte – okénky!

Přísun čerstvého vzduchu vás osvěží a nabudí. Jak jsme již podotkli, klimatizace není vhodné řešení kvůli dehydrataci, jejíž následek je ztráta pozornosti. Větrejte pokud možno okénky a nezapomínejte také zhluboka dýchat (více o tom, jak nedostatek kyslíku ovlivňuje naše tělo, se můžete dočíst ve studii o únavě). Čerstvý vzduch je jeden z důvodů, proč se doporučuje dělat pravidelné přestávky a pořádně se rozdýchat.

Neřiďte jako v peřince

Už jsme zmínili, že vyhřívané sedačky a hudební doprovod Louise Armstronga nejsou ideálními společníky na dlouhou cestu. Nejlepší je řídit v aktivním sedu (na overballu, nebo alespoň se vzpřímenou páteří). Doporučuje se také nastavit sedadlo do jiné pozice, než jste zvyklí (tím snížíte svůj komfort a odstraníte únavu). Vyhřívaná sedadla jsou na dlouhé cesty sice pohodlná, mějte ale na paměti, že čím větší komfort, tím větší nutkání k dřímotě.

Jeďte na správné palivo

Jídlo je na dlouhých cestách problém. Lidé většinou sahají po rychlých cukrech a fast foodech. Jídla s vysokým obsahem cukru a tuku mají ale negativní dopad na naši pozornost a bdělost – uspávají. Čím je jídlo těžší, tím namáhavější je trávení. Všechna energie a krev z mozku směřují do trávicího ústrojí – a to způsobuje útlum.

Máte-li před sebou dlouhou cestu, sáhněte po jídlech, které vám dodají energii a zároveň vás osvěží. Ideální svačinkou jsou například citrusové plody (v zásadě skoro všechno ovoce), ořechy (mandle, kešu, para), lehký sandwich nebo zelenina. Pokud opravdu musíte sáhnout po fast foodu, zkuste nejméně škodlivé varianty v menu (např. obložený chléb bez majonézy apod.).

Energy drinky a káva

Kofein je společně s alkoholem a nikotinem nejrozšířenější drogou. Má schopnost zrychlit tep a na určitou dobu zbystřit naše smysly. Na dlouhé cesty se ale nedoporučuje. Důvodů je hned několik:

  • Efekt kofeinu je krátkodobý. Vrcholný účinek nastupuje po 20–30 minutách a potom je jeho vliv téměř neznatelný a pomalu upadá.
  • Káva odvodňuje. To je také důvod, proč se ke kávě vždy podává sklenička vody. Nedostatek tekutin za volantem nikdy neriskujte.
  • Kofein je droga, a jako droga také funguje. Pokud jste zvyklí pít 3 šálky kávy denně, nemůžete očekávat, že na vás káva z automatu za jízdy bude mít nějaký efekt. Může fungovat jako placebo, ale reálný efekt nebude významný.

Preferujte zdravé varianty plné energie jako zelené čaje, guaranu, nebo yerba maté.

Dělejte pravidelné přestávky

I krátký odpočinek (20–30 minut) vás může zbavit únavy. Řidiči z povolání mají povinný odpočinek každé 4,5 hodiny. Nejste-li zvyklí na dlouhé řízení, měli byste odpočívat častěji. Zastávky využívejte k protažení, krátké procházce nebo se natáhněte a odpočiňte si. Samozřejmostí je kvalitní spánek ještě před tím, než se vydáte na cestu. V posádce je dobré mít náhradního řidiče, kdyby jste se necítili dobře.

Pozorujte, jestli se neblíží mikrospánek

Budťe velmi pozorní k vaší tělesné kondici. Pokud si často protíráte a mnete oči, nebo pokud často zíváte, je čas si dát od řízení krátkou pauzu (v zájmu vaší bezpečnosti a bezpečnosti vaší posádky). Mikrospánek přichází náhle a je častou příčinou dopravních nehod. Příznaky únavy na sobě můžete vypozorovat včas, takže je neberte na lehkou váhu.

Zaměstnejte se!

Konverzace se spolujezdci, zajímavá audio kniha nebo žvýkání jsou ideálními způsoby, jak neusnout za volantem. Podobně funguje také dynamická a živá muzika, kterou nemáte rádi.

    Další populární články

  • Jak správně vybrat matraci

    Vydáno: 11. 05. 2014

    Rozhodnete-li se pro koupi nové matrace, vyplatí se vybírat skutečně pečlivě. Taková kvalitní matrace vám může vyřešit problémy se spánkem na 10 až 15 let. Jednorázová investice zbaví bolesti zad,…

  • Jaká matrace je nejlepší

    Vydáno: 11. 05. 2014

    Mýtus špatné matrace vs. mýtus dobré matrace Nejlepší matrace Takže, jak to ve skutečnosti je s těmi matracemi – které jsou špatné, a které jsou dobré? A jak to může běžný spotřebitel poznat?…

  • Zdravý spánek dětí

    Vydáno: 12. 05. 2014

    Nespavost miminek Mezi nejčastější svízel čerstvých rodičů patří nespavost miminek (mluvíme o dětech do 6 měsíců). Rodiče uvádějí problémy se spánkem jako nejhorší z prvních měsíců. Nejčastěji…

  • Čištění a péče o matraci

    Vydáno: 11. 05. 2014

    1. Pravidelné větrání a otáčení Vzhledem k tomu, že tělo distribuuje naši váhu nerovnoměrně, a každý má svoji spací polohu, ve které s oblibou tráví většinu nocí, dochází k nestejnému zatížení…

  • Jak správně spát

    Vydáno: 11. 05. 2014

    Nabuzení v průběhu dne Není novinkou, že kofein narušuje spánek. Jeho stimulační účinky jsou v hektické práci nebo při učení žádoucí, ale při dlouhodobějším užívání zaplatíme méně kvalitním spánkem…

visa mastercard